maanantai 22. maaliskuuta 2010

Eurolandiaan, Eurolandiaan

Eurolandiaan, Eurolandiaan
kaikki merkkimiehet matkustaa.
Ja tietysti minä myös.
Meni Aho, Haavisto, Liikanen
ne kultaa Brysselistä vuolemaan,
ja Suomea EU:hun saattamaan.
Ja tietysti minä myös.

Paljon kaljaa ja viiniä litkittiin
kunnes päästiin vihdoin Brysseliin.
Ja tietysti minä myös.
Me brysselinpitsiä ostettiin ja
lehmännahkoja kaupattiin.
Myös talonpojan nahka vartaalle
se Brysselin torille ripustettiin.
Ja tietysti minun myös.

On parempi juoda viiniä,
se on herrojen mielestä fiiniä.
Ja tietysti minun myös.
Minä todella mietin ahkeraan:
Pitää Suomen lehmiä jalostaa
niin että ne viiniä lypsäisi
ja miksei myös kaljakin kelpaisi.
On Faballe uusi tehtävä tää
ja tärkeä - ymmärtäkää.

Jäisi talonjussille mahdollisuus
että huomenna olisi päivä uus.
Voisi peltoja viljellä edelleen.
Saisi herrat pyyhkiä itsensä p:een.
Ja tietysti minun myös.

AN kokoelmassa Hullun lehmän tanssi (1999)

4 kommenttia:

  1. Taas mahtavaa satiiria, jos saan tulkata!

    VastaaPoista
  2. Kun ei muuhun pysty, on turvauduttava satiiriin. Aiheita onkin ollut riittämiin.
    Kiitos kommentistasi Rea, ja iloista pääsiäisen odotusta!

    VastaaPoista
  3. Aili-mummo

    "Voisi peltoja viljellä edelleen".
    Eikö sekin ole kummallista, että
    pellot pantiin viljelylakkoon.
    Se syvä ilo, mitä maanviljelijä
    oman pellon viljelystä saa, sekin
    riistettiin.

    VastaaPoista
  4. Ainakin täällä meillä Itä-Suomessa on karjatalous ja muukin viljely jo lähes menneen maailman puuhia. Vuonna 1998, jolloin lopetimme viljelyn ja karjan hoidon, oli kylällämme 20 lypsykarjatilaa, nyt niitä on enää kuusi. Naapurikylässä lopetti viimeinen lypsykarja v.2004. Yhtään robottinavettaa ei ole noussut, enkä usko nousevankaan. Tulevaisuudenusko tähän elinkeinoon on hävinnyt, sukupolvenvaihdoksia ei tapahdu kuin korkeintaan yksi kunnassa.
    Meidän ja naapurin kiviset pellot on istutettu metsälle, vain 4-5 hehtaaria on heinämaata hevosille.

    Kiitos kommentistasi Herne!

    VastaaPoista

Iloitsen kommentistasi...